Belgische lingerie door de bril van modejournalist Veerle Windels

    Van 14 tot 20 oktober organiseren Mode Unie en Creamoda de Week van de Belgische mode met als doel Belgische mode en merken in de kijker te zetten. Dé manier om onze Belgische merken te leren kennen. 

    Om jullie optimaal te laten genieten van deze Belgische modeweek, gingen we op zoek naar enkele straffe tips. En niets beter dan het advies van Belgische modejournaliste Veerle Windels. Lingerienet stelde haar enkele vragen.

    Welke Belgische lingeriemerken zijn zeker het ontdekken waard voor onze lezers?

    “Het zou fijn zijn als ze Belgische mode ontdekken door het aan te treffen in een etalage of het te voelen met de handen in een winkel. Ik denk dat veel Belgen de lingeriemerken van Van de Velde kennen, alleen al omdat je al veel moeite zou moeten doen om die niet te zien. Maar er zijn ook minder zichtbare merken en daar ben ik altijd fan van. Zo is er het merk Dorélit, met nachtkleding om zo mee in bed te kruipen…”

    Zit er volgens jou een gemeenschappelijk ‘DNA’ of een terugkerend kenmerk in Belgische lingerie?

    “Kwaliteit, duurzaamheid en design. Het zijn nooit zomaar prullen en frullen. Belgisch staat nog steeds voor iets extra, ook in het buitenland.”

    Welk merk is je persoonlijke favoriet en waarom?

    “Ik spreek me nooit graag uit over favorieten. Ik koop lingerie, en bij uitbreiding mode, omdat ik mij er goed in voel. Omdat de spiegel ‘yes’ naar me terugroept. Ik ben jaren grote fan geweest van Marie Jo, maar ik zoek het tegenwoordig ook elders. Ik ben bijvoorbeeld fan van de enorme positieve kracht die uitgaat van La Fille d’O en de oprichtster Murielle Scherre. Maar daarom draag ik haar beha’s nog niet. Mijn zonen hebben jaren geslapen in Woody pyjama’s en dat had met humor en de aaibaarheid van hun stoffen te maken. Stoffen zijn sowieso extreem belangrijk bij een eventuele aankoop.

    Hoe zit het met duurzaamheid in de Belgische lingerie?

    “Duurzaamheid is een hele moeilijke. Het ene merk gebruikt het als marketing, het andere is er in stilte mee bezig, zonder te willen scoren. Duurzaamheid kan je ook niet bereiken van vandaag op morgen, want zeker de lingeriesector zit op dat vlak vast in een jarenoud systeem. Verandering in dat systeem zal wel even duren, maar het moet.”

    Heb je nog leuke tips voor onze lezers voor tijdens de Week van de Belgische Mode? 

    “Vraag de verkoopster naar meer uitleg over het merk. Probeer te weten te komen waar wat je koopt gemaakt is. Bekijk het etiket. Dan kom je al een heel eind.”

    Dankjewel, Veerle, voor je boeiende antwoorden!

    Meer over Belgische modejournalist Veerle Windels vind je door hier te klikken.

    De winkels die meedoen aan de Week Van De Belgische Mode vind je hier.