Dit vinden lingeriemerken over het 'imagoprobleem van de lingeriesector'

    In dS Magazine verscheen onlangs een artikel over ‘het imagoprobleem van de lingeriesector’, waarin werd beschreven dat sexy lingerie in tijden van #metoo en vrouwelijke emancipatie een andere betekenis krijgt. De focus van vrouwen is volgens het artikel verschoven van ‘willen verleiden’ naar een uitgebreidere definitie van schoonheid waarbij de vrouw zelf centraal staat. Wij gingen vanuit Aphrodite op zoek naar persoonlijke ervaringen en meningen van mensen uit de lingeriewereld: we kwamen uit bij Patrick Despiegelaere, agent van verschillende merken waaronder Empreinte, en Yvette Jonckers, agente van Dacapo in België en tevens eigenares van lingeriezaak OhSiBo te Hasselt. Zij delen met ons hun persoonlijke visie over het actuele thema.

    “Ik draai de vraag even om: heeft de lingeriesector een imagoprobleem of hebben heel veel vrouwen al jaren een probleem met het imago dat de lingeriesector wil geven?”, begint Yvette van Dacapo haar verhaal. “In mijn winkel zie ik dagelijks vrouwen ongelukkig door een ‘verkeerde’ beha, met opmerkingen als ‘hij zit niet goed’, ‘hij duwt’, ‘ik voel me er niet goed in’ of ‘hij maakt mijn borsten breed’, gevolgd door ‘maar ik vond hem mooi’, ‘mijn man vond hem sexy’ of ‘hij stond in dat boekje’.”

    Voor Dacapo, net als voor winkel OhSiBo, heeft lingerie echter één en dezelfde doelstelling: de vrouw er op haar best laten uitzien en zich dus ook zo laten voelen. Yvette maakt echter duidelijk dat dat voor interpretatie vatbaar is: “Een vrouw er op haar best laten uitzien is voor ons in de eerste plaats haar bovenkleding zo goed mogelijk tot zijn recht laten komen, aangezien we vaker gekleed rondlopen dan enkel in lingerie.” Via pastopjes in de paskamers laat ze haar klanten zien wat juiste pasvorm en correcte ondersteuning met iemands model kunnen doen. “Als een vrouw ziet dat haar lingerie haar figuur goed tot zijn recht doet komen of zelfs corrigeert, dan pas gaat ze stralen en voelt ze zich goed. Veel beter dan in die lingerie die ze koopt op aanraden van de boekjes.” 

    Volgens Patrick Despiegelaere is er bij de merken die hij distribueert, waaronder het Franse Empreinte, weinig te merken van het voorgenoemde imagoprobleem. “Een vrouw koopt mooie lingerie in de eerste plaats voor zichzelf: dit was 20 jaar geleden al zo, is nu nog steeds zo en dit zal ook zo zijn binnen 20 jaar. Slechts in heel beperkte gevallen of voor bijzondere gelegenheden (huwelijk, Valentijn, nieuwe partner,...) wordt lingerie voor een ander gekocht ‘om te verleiden’”. De imagocampagnes van de merken die hij verdeelt “zijn sowieso opgebouwd rond de schoonheid van de vrouw, en dit blijft ook zo”, voegt Patrick toe. 

    Zo horen bij Empreinte al meer dan 70 jaar termen als ‘functioneel’ en ‘comfortabel’, waaraan pas 20 jaar geleden de term ‘sexy’ werd toegevoegd. “Functioneel en comfortabel sluiten bij Empreinte sexy niet uit, en omgekeerd. Wanneer dames zich mooi opstellen, gaan ze zich ook goed voelen.” Volgens Patrick is het ook net die combinatie van ‘comfortabel’ en ‘sexy’ die Empreinte doet onderscheiden van de rest van de markt. “En we merken dat heel wat dames dit waarderen”, aldus Patrick. 

    Wat betreft functionaliteit en comfort, gooide Dacapo volgens Yvette al jaren geleden het roer om. “Pasvorm gaat voor alles: al onze modellen, van klein tot groot, hebben een hoger tussenstukje tussen de cups en worden aangepast naargelang de maat.”  Zo zijn er bredere bretelletjes voor grotere maten en krijgt de rugsluiting een haakje meer of minder afhankelijk van de maat. 

    De agente van Dacapo voegt hier aan toe dat dit niet betekent dat lingerie niet mooi, verleidelijk en aantrekkelijk moet zijn. Volgens haar is het net de juiste pasvorm die iedere vrouw dat goed gevoel geeft en haar mooi maakt, ongeacht haar maat. “Uiteraard is een grotere maat ‘verleidelijker’ als ook daar maar een fijn bretelletje en een rugsluiting met 1 haakje aan hangt, maar dat vind ik onverantwoord, want de steun van een beha moet het van dergelijke zaken hebben. Je bewijst de vrouwen die dat dragen er geen dienst mee, want zij voelen zich hier uiteindelijk toch niet goed in. En geef toe, het is toch pas als een vrouw zich echt goed voelt in haar lingerie dat ze gaat stralen, gaat verleiden en... dat ze sexy is.” 

    Yvette rondt haar verhaal af met de volgende woorden: “Laat de term ‘sexy’ weg als lokmiddel om lingerie te doen kopen, maar gebruik 'sexy' voor een vrouw die zich goed voelt.”

    Het merk Dacapo heeft voor eender welke pasvorm of leeftijd een modern en trendy aanbod, maar steeds met hetzelfde doel voor ogen: de juiste pasvorm voor elke vrouw. Despiegelaere verdeelt naast Empreinte ook andere kwaliteitsmerken als Lisanza, Verdiani, Gottex, Punto Blanco, enz.

    Categorieën: