100 jaar De Wael Lingerie: toen, nu en later

    Een lingeriezaak die al een eeuw meegaat, daar moet een uniek verhaal achter zitten. Het is dan ook niet voor niets dat Annick De Wael, zaakvoerder van De Wael Lingerie in Sint-Niklaas, met trots over haar winkel praat als over een tweede kind. Maar hoe evolueerde de lingeriespeciaalzaak tussen 1919 tot 2019? Annick staat ons te woord.

    DE WAEL is de naam van de familie die al vier generaties lang achter de toonbank van de gelijknamige lingeriespeciaalzaak staat. Annick De Wael, die vandaag de winkel runt, heeft met haar man één dochter. Zij helpt alvast als jobstudent, maar of zij ook in de voetsporen van de familie zal treden, is nog niet zeker.

    Het is de overgrootvader van Annick, Louis De Wael, die op 19 maart 1919 de zaak in gang zet. Zonen Werner en Petrus volgen hem op, waarna Petrus’ vrouw het roer overneemt tot zij op pensioen gaat. De zaak blijft binnen de familie wanneer hun schoondochter Jeanine De Wael de sleutels krijgt en gedurende 17 jaar met hart en ziel de klanten helpt. En dan komt Annick op het toneel: “21 jaar geleden, toen ik 26 jaar was, nam ik het winkeltje met kousen en handschoenen over dat naast de winkel van mijn mama lag. In 2001 nam ik ook mijn mama haar zaak over en vestigde ik alles in één pand.” Twee zaken werden er één en de huidige ‘De Wael Lingerie’ werd een feit.

    Veranderingen

    “Er is zeer veel veranderd en daarvoor moet ik nog niet zo ver teruggaan in de tijd. Het online gebeuren heeft een impact op de offline winkels. Dit is jammer, want zo zullen er nog minder winkels zijn in het straatbeeld”, legt Annick uit. “Door dag en nacht te werken (bij wijze van spreken), is dit echter allemaal te realiseren. Trouwe klanten worden wel schaarser, iets dat vroeger een evidentie was. Maar ik doe het met veel plezier. Dit is mijn tweede kindje, na de enige dochter die ik heb.”

    Ook qua inrichting van lingeriewinkels is er volgens Annick een groot verschil. “Nu moet het allemaal luxe zijn en vroeger waren het gewone houten schappen. Mocht je nu nog de inrichting van vroeger hebben, zou je al lang je deuren kunnen sluiten”, aldus Annick. “Je etalage en winkel moeten een juweeltje zijn, vind ik zelf. Ik probeer mijn best te doen, want ik heb geen vast personeel meer, maar wel drie toffe jobstudenten.”

    Merkenplaatje

    De merken die er bij De Wael Lingerie verkrijgbaar zijn, zijn voor een breed doelpubliek weggelegd. Annick De Wael: “De winkel van mijn mama was minder merkgebonden, dus heb ik geleidelijk aan een switch gedaan en ben ik overgestapt naar bekendere merken, met kwaliteitsvolle mode voor zowel voor jong en oud en aan een eerlijke prijs. We gaan naar (inter)nationale beurzen om het mooiste terug te vinden om dan in de winkel voor te stellen aan onze klanten. Vroeger kwamen bepaalde producten elk seizoen terug.” De merken die al het langst meegaan in de familiezaak zijn Ringella, gevolgd door Schiesser en Woody

    Hoewel Annick De Wael ook de jongere generaties bereikt door middel van een webshop, heeft ze bewust geen beha’s online gezet. “Beha’s moet je passen en uitproberen om te weten of ze goed zitten. Een maat is slechts een letter en wat cijfers op papier: mijn opleiding en jarenlange ervaring kan ik online niet doorgeven,” aldus Annick. Zoals zijzelf het mooi omschrijft: “Zit het als gegoten, dan wordt ondergoed echt wondergoed.”  

    Mooie momenten

    Wanneer we Annick vragen naar enkele van de mooiste momenten die ze heeft meegemaakt in haar winkel, luidt het als volgt: “De Valentijnsperiode is superleuk, omdat je de mannen dan kunt helpen om een leuk geschenk te vinden waarmee ze bij hun vrouw willen scoren. Het is fijn om de klant en diegene die het cadeautje krijgt tevreden te stellen en ik krijg altijd veel voldoening van mensen die optimistisch naar buiten gaan. Dat geeft een fantastisch gevoel, iets dat ik niet kan omschrijven.”

    Maar er is nog iets dat zaakvoerder Annick zeer belangrijk vindt bij de aankoop van lingerie. “Als de klant om lingerie komt, mag dit geen stressaankoop zijn. Ik stel de klant dan ook op zijn gemak, zodat deze een tevreden zelfbeeld krijgt. Ook zorg ik ervoor dat mijn klanten met een mooie verpakking naar buiten gaan. Mooie, comfortabele lingerie is zeer belangrijk voor het zelfbeeld van de mens en ik vind het gewoon zalig om mijn klanten hierbij te helpen.”

    Feest

    Om te vieren dat de zaak dit jaar 100 jaar bestaat, vinden er gedurende heel 2019 originele acties plaats. Annick: “Elke maand doe ik een actie op een product. In januari was dit 3 + 1 gratis op het Schiesser ondergoed en in februari was het 2 + 1 gratis op nachtkleding. Daarnaast verloten we nu elke maand 10 producten via Facebook. Deze winactie verschijnt telkens de 19de van de maand om 19u19, waarna de mensen moeten liken, delen en iemand taggen om kans te maken op een prijs. De deelnameperiode loopt dus vanaf de 19de tot het einde van de maand. In januari deelden we Woodypantoffels uit en in Februari plaids.” Wat er verder wordt verloot, blijft nog even geheim. Voor verdere acties, sturen we je graag door naar de Facebookpagina van de zaak.

    Merken die verkrijgbaar zijn bij De Wael: Antigel, Bjorn Borg, Calida, Calvin Klein, Esprit, Falke, Felina, Hanky Panky, Hanro, La Fabricca Del Lino, Lehner, Lejaby, Lords & Lilies, Manned, Mathilde M., Mc Alson, Medima, Mey, Opera, Passionata, Ringella, Schiesser, Shockabsorber, Simone Perele, Sloggi, Solo per Me, Speedo, Sunflair, Ten Cate, Tommy Hilfiger, Vitamia Lounge, Woody.

    Adres:
    Hofstraat 37
    9100 Sint-Niklaas
    Deze lingeriezaak op onze store locator. 

    Website

    Categorieën: