Straf verhaal: transgendermodel Munroe Bergdorf en de lingeriesector

    Munroe Bergdorf. Eens je van deze vrouw gehoord hebt, zal je haar niet gauw vergeten. Het Britse model en sociaal activist onderging een gendertransitie op 24-jarige leeftijd en is regelmatig op verschillende media te spotten.

    Bergdorf, nu 31 jaar, komt op voor rasgerelateerde onrechtvaardigheden, transgenderrechten en bespreekt geregeld thema’s als diversiteit, gender en ras. Samen met het Britse lingeriemerk Bluebella, bracht ze in februari haar eigen lijn op de markt.

    Bergdorf in de lingeriesector

    “De samenwerking met Bluebella kwam tot stand nadat ik een lingeriesetje van het merk droeg op de voorpagina van een magazine. Het merk spotte mijn foto en benaderde mijn stylist voor een samenwerking met hen. Ik was meteen verkocht, aangezien ik al langer fan ben van het merk en van hun krachtige boodschap hou,” vertelde Munroe Bergdorf aan een aantal Engelse modemagazines.

    Het voorbije jaar laaide de discussie over lingerie en de gebruikte modellen hoog op. Zo gaf Ed Razek, de hoofdmarketeer voor Victoria’s Secret, aan dat transseksuele personen niet passen binnen de campagnes van het merk, omdat ze niet weergeven waar Victoria’s Secret voor staat. Dat Bergdorf even later stond te stralen in Bluebella lingerie, is haar manier van daarop te reageren. “Ik wil dat vrouwen zich krachtig en sexy voelen op hun eigen manier, met hun eigen betekenis. En niet voor iemand anders.”

    Meer en meer (onder)modemerken dragen hun steentje bij om alle maten, vormen, huidskleuren en genderidentiteiten te betrekken.

    Wat lingerie voor Bergdorf betekent

    “Voor mij is lingerie iets dat je de beste versie van jezelf moet doen voelen. Ik wil me niet als iemand anders voelen, of als datgene dat anderen aantrekkelijk vinden,” beschrijft het model, dat zelf regelmatig over LHBT-thema’s schrijft. “Door deel te nemen aan de campagne van Bluebella zet ik niet enkel een statement neer, maar breng ik ook een ode aan vrouwen, die zichzelf moeten kunnen herkennen in alle delen van de mode-industrie.”

    Volgens het transgendermodel is er geen toekomst voor transfobie in de modeindustrie. “Of je nu transgender of curvy bent, een volle of kleine boezem hebt, elke vrouw moet betrokken worden,” aldus het Britse model.

    De eigenares van Bluebella, Emily Bendell, koos voor Bergdorf door diens “straffe, dappere stem” in de mode-industrie en haar rol als “icoon in tijden van groeiend sociaal bewustzijn”. Volgens de Bluebella-eigenares maakt Munroe Bergdorf de wereld net wat eerlijker en positiever.

    Categorieën:
    Merken: